Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Fixativ istället för MSC? 
Författare Meddelande
Rei Tenshi

Joinade: tor 15 jan 2009, 11:10
Inlägg Re: Fixativ istället för MSC?
Vilken sorts harts pratar vi om (harts=resin på engelska)? Och var har du fått det här ifrån?

Man kan ju tillverka dockor av alla möjliga olika plasthatser och om jag förstått det hela rätt (visserligen rätt ny på den här docktypen) så används flera olika av olika tillverkare. Och eftersom det kan röra sig om helt olika kemikaler och dom flesta hartser härdar på kemisk väg och inte enbart av luftkontakt så verkar det skummt med harts på sprayburk.

Om MSC hade varit bundet av samma kemikalier som själva dockans material hade man inte kunnat lösa upp bara den och torka bort det utan att skada själva dockdelarna också med samma lösningsmedel.

Det är fömodligen vad som hänt med linnlinns erfarenhet av fixativ. Någon kemikalie i fixeringen har reagerat tillsammans med plasten.
Plast är knepiga grejer.

ons 28 jan 2009, 21:15
Senior Delf
Användarvisningsbild

Joinade: sön 30 mar 2008, 11:13
Titel: It's alive!
Lillith
Jag kommenterade på trådskaparens svar, och det är möjligt att jag blandade ihop msc med "mr surfacer", som någon i förbifarten kallade för flytande resin. Men hursomhelst så var ju problemet en skada på läppen och inte vilken formula resin skapas av och det var det jag svarade på.

Om du är nyfiken på olika resinsorter får du nog ta diskussionen med dockskaparna istället, jag är medveten om alla företag har sin egen formula, men ungefär där slutar min kunskap. Så du får nog forska vidare på egen hand om kemidelen lockar dig ;)

tor 29 jan 2009, 02:00
Wishel
Användarvisningsbild

Joinade: sön 18 jan 2009, 23:40
Kollade på det fixativ jag har hemma, och det innehåller etanol (58%), butan (20%) och propan (17%). Av någon anlednign finns det något i som inte är medräknat i förteckningen, eller så har de räknat fel.

Men det är ne basic fixativ som köps i Sverie, och jag skulle gissa på att den verkligen inte funkar på plast.

tor 29 jan 2009, 12:14
Kid delf
Användarvisningsbild

Joinade: sön 30 mar 2008, 02:41
Titel: Glass Skin~
Tamiya Color dullcote funkar jättebra att använda i stället för MSC, dock minns jag inte exakt vad det fulla namnet på deras spray heter. Men tamiya säljs på hobbyaffärer, typ som håller på med modeller å sånt i resin här i sverige. Wentzels i stockholm har dem iaf :)

lör 14 feb 2009, 01:19
Namoo

Joinade: tis 25 nov 2008, 17:47
Titel: Resinsoul Dan- Amity
Om denna Tamiyaprodukten ska funka, är det ts13 clear man köper då? Fungerar detta?

sön 25 jul 2010, 18:48
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2